Celem strony jest wymiana poglądów na temat praktycznych skutków regulacji w lotnictwie i nie tylko. Strona może też zawierać niebezpieczne skróty myślowe oraz elementy zarówno satyryczne jak i techniczne.
Jakie są konsekwencje mylnego nazywania ICAO Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w Polsce?
Co oznacza ICAO? Czy Międzynarodowa (International) w nazwie ICAO jest organizacja czy lotnictwo? Do jakiej organizacji tak naprawdę wstąpiliśmy?
- Światową Organizację Meteorologiczną (World Meteorological Organization - WMO), a nie Organizację Meteorologii Światowej,
- Światową Organizację Zdrowia (World Health Organization - WHO) , a nie Organizację Zdrowia Światowego itd.
Czy Załącznik 6 ICAO „Operation of Aircraft” mówi o „operacjach statków powietrznych”/"operacjach lotniczych" czy „eksploatacji statków powietrznych”?
Zacznijmy od samej konwencji chicagowskiej. W polskim tłumaczeniu konwencji chicagowskiej (podpisanej w języku angielskim) termin "operation' występuje jako "eksploatacja" co wypacza moim zdaniem sens jej zapisów np. art. 87 tejże konwencji:
Dobre wiadomości dla instruktorów, którzy ubiegali się lub chcą się ubiegać o wydanie/przedłużenie certyfikatu egzaminatora praktycznego
Od dawna twierdzę, że egzaminator praktyczny jest dla specjalności objętych przepisami prawa UE wolnym zawodem, nie reprezentuje ULCu, a jego certyfikat (zwany przez ULC "upoważnieniem") podlega podobnym procedurom administracyjnym jak licencja/uprawnienie. Na ten temat poświęciłem szereg wpisów na tym blogu i tych publikowanych na dlapilota.pl.
Sam jestem posiadaczem certyfikatu egzaminatora wydanego przez Prezesa ULC i nie mam z tą instytucją żadnej umowy, tak jak nikt chyba nie ma umowy na licencję czy wpisane tam uprawnienia.
Jeden z kolegów który ubiegał się o zostanie egzaminatorem i któremu miałem przyjemność pomóc uzyskał wyrok, którego treść załączam.
Skoro w wyroku mowa jest o certyfikacie egzaminatora, tzn. że lansowana przez lata teoria,
że ULC może wydać arbitralne upoważnienie komu chce i kiedy chce, nie spotkała się z uznaniem Sądu. ULC nie podniósł nawet argumentu, że kandydat musi być wciągnięty na członka Komisji Egzaminacyjnej. Chyba to początek końca swoistego "rozdawnictwa".
Skoro skarga na przewlekłość postępowania została uwzględniona (kilka miesięcy w tym konkretnym przypadku) tzn. że ULC musi stosować standardy administracyjne jak dla postępowań w sprawie licencji (sposoby doręczeń, terminy itd.).
Z
związku z w.w. wyrokiem ULC zaczął szybko (żeby nie powiedzieć, że „w panice”) zapraszać na
szkolenia standaryzacyjne kandydatów na egzaminatorów, którzy złożyli stosowane wnioski
w przeszłości ORAZ wysłali po dacie w.w. wyroku ponaglenia na
bezczynność/przewlekłość postępowania. Jeżeli któryś z kolegów składał w przeszłości wniosek "na egzaminatora", to warto szybko wykorzystać tę okazję i złożyć ponaglenie, bo najbliższe szkolenie jest już za 3 tygodnie tj. 14 marca, a potem dopiero na moje imieniny 21 listopada 2024 r.
Instruktorzy
którzy spełniają wymogi wstępne wyłącznie z przepisów prawa UE (np. FCL.1010 FE, CRE /
SFCL.415) mogą składać wnioski przez e-puap i dalej motywować do pracy urzędników
ponagleniami oraz skargami do WSA. ULC nie może zaostrzać wymogów przepisów prawa UE i wymagać od nas więcej niż wynika to z przepisów twardego prawa UE.
Przykładowe ponaglenie dotyczące wydania certyfikatu egzaminatora:
„
Zator, dnia 21 lutego 2024 r
Dane wnioskodawcy
Paweł Ulczykowski
Ul. Szczera 69
01-234 Zator
pulc@gmail.com
Nazwa urzędu:
PREZES URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
Ul. Marcina Flisa 2
02-247 Warszawa
Ponaglenie
|
Sprawa, której dotyczy ponaglenie: Wniosek o wydanie certyfikatu egzaminatora praktycznego zgodnie z przepisami prawa UE. |
Uzasadnienie ponaglenia:
Dnia xxx złożyłem wniosek o wydanie certyfikatu egzaminatora o którym mowa w art. 26 ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2018/1139 (Rozporządzenie Bazowe). Mimo spełnienia warunków określonych w Rozporządzeniu (UE) Nr 1178/2011 tj. posiadania wymaganego doświadczenia określonego w podczęści K tego Rozporządzenia, spełnienia wymogów FCL.1010, złożenia wniosku w formacie określonym przez właściwy organ (zgodnie z FCL.015 lit. (b) wniosek mój nie został rozpatrzony zgodnie z przepisem ARA.GEN.315.
Jednocześnie zaznaczam, że poniosłem uszczerbek majątkowy w związku z bezczynnością organu oraz zastrzegam sobie ewentualną możliwość dochodzenia odszkodowania za szkodę wynikającą z naruszenia prawa UE z powodu niewdrożenia jego przepisów.
W związku z powyższym, niniejsze ponaglenie jest uzasadnione i konieczne.
Podstawa prawna: Art. 37 § 1 i § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego |
Podpis Wnioskodawcy: Paweł Ulczykowski
"
Następnego dnia po złożeniu Ponaglenia np. przez e-puap, nie czekając na odpowiedź na ponaglenie ULC, możemy złożyć Skargę do WSA w Warszawie, za pośrednictwem Prezesa ULC. Do Skargi załączamy opłatę 100 złotych. Sąd oceni wtedy prawidłowość postępowania urzędu. Wyroki w sprawie Skarg zapadają po kilku miesiącach na posiedzeniach niejawnych na podstawie akt sprawy, które ULC przesyła do WSA. W. Skardze możemy podać tylko datę wniosku i ograniczyć się do twierdzenia, że złożyliśmy wniosek podchodzący pod przepisy prawa UE i sposób załatwienia sprawy przez ULC nam się po prostu nie podoba. Warto czasami powiedzieć sprawdzam.