✈️ Petycja o specjalną ochronę karną dla członków załóg lotniczych – pierwsze kroki podjęte przez Ministerstwo Infrastruktury

 


📅 1 maja 2025 r. złożyłem petycję do Ministra Infrastruktury w sprawie wprowadzenia specjalnej ochrony karnej dla członków załóg statków powietrznych. Po blisko trzech miesiącach otrzymałem odpowiedź. Co zawierała?


🛑 Dlaczego potrzebna jest zmiana?

W ostatnich latach obserwujemy narastający problem agresywnych pasażerów, zakłóceń lotów i braku poszanowania poleceń załóg. W 2023 roku, według danych IATA, jeden incydent niesfornego pasażera przypadał już na każde 480 lotów — to wzrost w porównaniu do 2022 r. (1 na 568).

Tymczasem w polskim prawie:

  • pilotowi za drobną pomyłkę może grozić do 5 lat więzienia (art. 212 Prawa lotniczego),

  • natomiast pasażer, który szarpie stewardessę lub demoluje maskę tlenową, naraża się co najwyżej na grzywnę lub mandat w wysokości 500 zł.

To absurdalne odwrócenie proporcji odpowiedzialności, które wymaga pilnej zmiany.


📜 Czego dotyczyła petycja?

Petycja z 1 maja 2025 r. obejmowała pięć głównych postulatów:

  1. Wzmocnienie ochrony prawnej załóg lotniczych, na wzór przepisów z Niemiec, Francji, Hiszpanii i USA – gdzie kapitanowie i załogi mają status zbliżony do funkcjonariuszy publicznych.

  2. Ratyfikacja Protokołu montrealskiego z 2014 r., umożliwiającego ściganie przestępstw na pokładach samolotów zagranicznych lądujących w Polsce.

  3. Penalizacja uszkadzania elementów bezpieczeństwa pokładowego, jak drzwi awaryjne, maski tlenowe, systemy alarmowe.

  4. Zaostrzenie kar za niepodporządkowanie się poleceniom dowódcy statku powietrznego, które dziś zagrożone jest tylko karą do 1 roku pozbawienia wolności.

  5. Uregulowanie obowiązku zgłaszania i ścigania poważnych incydentów przez przewoźników, z możliwością dochodzenia odszkodowań od sprawców i zapewnieniem pomocy psychologicznej dla załóg.

Dodatkowo, zaproponowałem konkretne przepisy do Kodeksu karnego – m.in. nowy art. 222a (przemoc wobec załogi), 226a (znieważenie i groźby) oraz 174a (uszkodzenie urządzeń bezpieczeństwa statku powietrznego). 


📬 Co odpowiedziało Ministerstwo Infrastruktury?

W odpowiedzi z dnia 31 lipca 2025 r. (znak: DL-2-1.0530.4.2025) Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że:

Petycja została uwzględniona w części.


🧾 Oto kluczowe fragmenty odpowiedzi:

  • Ministerstwo przyznało, że postulaty są zasadne, ale zmiany w Kodeksie karnym leżą w gestii Ministra Sprawiedliwości – co oznacza, że petycję należy skierować również tam (i to właśnie zrobiłem).

  • Minister Infrastruktury zwrócił się do Prezesa ULC, który poinformował, że trwają prace nad nowelizacją ustawy – Prawo lotnicze, w tym w zakresie zgodnym z moją petycją. Projekt ma trafić do ministerstwa w IV kwartale 2025 r..

  • ULC prowadzi prace nad ratyfikacją Protokołu montrealskiego z 2014 r. – czyli istnieje realna szansa na objęcie jurysdykcją RP agresywnych pasażerów z pokładów zagranicznych statków powietrznych.

  • Ministerstwo zapowiedziało, że projekty przepisów będą poddane konsultacjom publicznym zgodnie z Regulaminem Pracy Rady Ministrów.


🔗 Gdzie można zapoznać się z dokumentami?

Treść mojej petycji z dnia 1 maja 2025 r. oraz oficjalna odpowiedź z 31 lipca 2025 r. zostały opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Infrastruktury:

👉 https://www.gov.pl/web/infrastruktura/1-maja 


🗣️ Komentarz autora: „To dopiero pierwszy krok”

Choć odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury nie przesądza jeszcze o konkretnych zmianach w prawie, jest wyraźnym sygnałem, że temat został zauważony i uznany za istotny. Resort potwierdził też, że trwają prace nad konkretnym projektem legislacyjnym.

Największym wyzwaniem pozostaje teraz:

  • dopilnowanie, by projekt ULC faktycznie zawierał skuteczne środki ochrony prawnej,

  • oraz skierowanie postulatu zmiany Kodeksu karnego do Ministra Sprawiedliwości, czego Minister Infrastruktury sam nie może zrobić.


📣 Co dalej?

  1. Skierowałem petycję do Ministra Sprawiedliwości, zawierającą te same postulaty, z powołaniem się na odpowiedź MI.

  2. Planuję wnioskować o udostępnienie projektu nowelizacji Prawa lotniczego, kiedy trafi do MI (IV kwartał 2025 r.).

  3. Zamierzam aktywnie uczestniczyć w konsultacjach publicznych, gdy tylko projekt zostanie opublikowany w Rządowym Procesie Legislacyjnym.


✈️ Bezpieczeństwo lotnictwa to nie tylko technika – to także prawo, które działa.

Czas przestać karać pilotów bardziej surowo za błędy proceduralne niż pasażerów za przemoc fizyczną i groźby. 

  

 Nie zapomnij również zerknąć od czasu do czasu na konto na facebook.com/avialawpl 😏 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz