Deficyt logiki w krajowych wymaganiach dotyczących upoważnienia FCL.945


1. Tło regulacyjne
Instruktor z FCL.945 to posiadacz certyfikatu FI, CRI lub TRI (w odpowiednim zakresie), upoważniony przez organ do wpisywania w licencjach pilotów nowej daty ważności ratingów (SEP, TMG, jednosilnikowy śmigłowiec) po wymaganym locie szkoleniowym.

FCL.945 nie uzależnia tego upoważnienia od statusu „restricted/unrestricted” z FCL.910.FI. Wymóg „bez restrykcji” stosowany przez ULC jest krajową nadinterpretacją bez podstawy w przepisach EASA. Wpis „FCL.945” w licencji instruktora jest praktyką administracyjną ULC, a nie wymogiem prawa unijnego. 


2. Błędne utożsamienie „restrykcji” z obniżeniem statusu instruktora
FI z restrykcją to pełnoprawny FI, którego przywileje są czasowo ograniczone tylko w odniesieniu do niektórych szkoleń (np..PPL/LAPL, noc, ...).
Ograniczenie nie dotyczy szkolenia do przedłużenia ratingu SEP/TMG. W tym zakresie FI z restrykcją ma takie same kompetencje jak CRI.


3. Niespójne traktowanie CRI i FI z restrykcją
CRI nie ma okresu nadzorowanego — od pierwszego dnia może samodzielnie szkolić w swoim zakresie i od razu dostać FCL.945.
FI z restrykcją, mimo że ma szerszy zakres uprawnień, jest przez ULC traktowany gorzej, bo urząd błędnie zakłada, że istnieją „dwa certyfikaty FI” – prawdziwy i ograniczony. Takiego podziału nie ma w Part-FCL.


4. Wpisywanie FCL.945 do licencji to zbędna biurokracja
Upoważnienie można dokumentować oddzielnym drukiem lub w publicznym wykazie. Wpis w licencji niczego nie zmienia, a generuje tylko papierologię.

 Podsumowanie:
Wymóg „bez restrykcji” przy nadawaniu FCL.945 to fikcja stworzona w ULC, a nie wymóg prawa UE. 

Skutkuje to nierównym traktowaniem instruktorów i pokazuje, że nawet proste sprawy urząd potrafi skomplikować.

Urząd Lotnictwa Cywilnego ma ciągłe trudności i niejasności związane z rozróżnieniem pojęć takich jak uprawnienie, wpis, certyfikat i upoważnienie. Te terminy mają różne znaczenia prawne i proceduralne, które są kluczowe dla prawidłowego prowadzenia postępowań administracyjnych i spełniania wymogów prawa lotniczego oraz unijnego. 

Nie zapomnij zajrzeć na facebook.com/avialawpl 😏

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz