Zaczęło się od petycji – teraz MI, ULC i PIP chcą systemowych zmian dla załóg lotniczych B2B (urlop, badania)

 Wstęp:

Wszystko zaczęło się od petycji złożonej na początku tego roku, w której zwróciłem się o pilne wdrożenie Dyrektywy Rady 2000/79/WE w polskim prawie. Dyrektywa ta, dotycząca organizacji czasu pracy personelu pokładowego w lotnictwie cywilnym, ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia odpowiednich warunków pracy, a także bezpieczeństwa lotów. Choć Polska jest zobowiązana do implementacji tego aktu prawnego, nadal wiele jego postanowień nie zostało w pełni wprowadzone.

Zarówno treść petycji jak i odpowiedź znajdziecie tu --> LINK.  

|O tematyce samozatrudnienia pisałem dosyć często --> Wykaz

Petycja i jej cel:
W mojej petycji zwróciłem uwagę na fakt, że osoby samozatrudnione często nie otrzymują gwarancji pełnego urlopu, co narusza ich prawa oraz wpływa na ich zdrowie i bezpieczeństwo w pracy.

Zażądałem od Ministerstwa Infrastruktury przygotowania harmonogramu implementacji Dyrektywy, monitorowania działalności Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) w zakresie umów B2B zawieranych przez operatorów lotniczych oraz konsultacji z przedstawicielami sektora lotniczego w procesie wdrażania zmian legislacyjnych.

Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury:
Otrzymałem odpowiedź, w której Ministerstwo Infrastruktury przyznało, że petycja została częściowo uwzględniona. Ministerstwo zwróciło się do innych instytucji, takich jak Główny Inspektorat Pracy (PIP), Prezes ULC oraz inne podmioty związane z lotnictwem, w celu zebrania stanowisk dotyczących zmian w zakresie samozatrudnienia i przywilejów socjalnych personelu pokładowego.

Kroki podjęte przez Ministerstwo: Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało, że petycja została uwzględniona w części, ale w odpowiedzi zabrakło szczegółów na temat tego, jak i kiedy Dyrektywa została w pełni wdrożona do polskiego prawa. Ministerstwo poinformowało, że Dyrektywa została już wprowadzona do porządku prawnego ustawą z dnia 30 czerwca 2011 r. Niestety, odpowiedź nie zawierała żadnych konkretnych informacji o tym, jak ta implementacja wygląda w praktyce oraz jakie kroki są podejmowane w celu pełnej realizacji jej postanowień.

Propozycja Prezesa ULC:
Prezes ULC zaproponował wprowadzenie zmian do Prawa lotniczego, które miałyby uwzględnić przepisy Kodeksu pracy w odniesieniu do członków załóg statków powietrznych. Propozycja ta jest krokiem w stronę zapewnienia zgodności polskiego prawa z wymaganiami Dyrektywy 2000/79/WE, zwłaszcza w zakresie odpoczynku, urlopu oraz innych warunków pracy. Ja opublikowałem na blogu swoją, moim zdaniem bardziej skuteczną wersję zmiany krajowej ustawy.

Monitorowanie umów B2B – rola PIP:
Ministerstwo wskazało, że kontrola umów B2B, w tym przestrzegania przepisów dotyczących urlopu i odpoczynku, leży w gestii Państwowej Inspekcji Pracy, a nie Prezesa ULC. W tej kwestii Ministerstwo podkreśliło także, że w przypadku wątpliwości dotyczących zatrudnienia istnieje możliwość dochodzenia swoich praw na drodze sądowej.

Problem z delegowaniem odpowiedzialności:
Ministerstwo oraz ULC przekonują, że odpowiedzialność za kontrolowanie umów B2B i przestrzeganie przepisów dotyczących urlopu leży w gestii PIP, ale należy zauważyć, że PIP nie dysponuje odpowiednimi narzędziami do skutecznego nadzoru. PIP nie ma wystarczających zasobów ani dostępu do informacji o lokalizacjach baz przewoźników lotniczych czy szczegółach zawieranych umów. Na dodatek, przeprowadzenie skutecznej kontroli na lotniskach, gdzie operują ci przewoźnicy, jest technicznie niemożliwe.

To wygląda jak przerzucanie odpowiedzialności na instytucję, która nie ma zasobów ani kompetencji, by skutecznie przeprowadzać kontrole w tej specyficznej branży. Organy państwowe powinny współpracować, a nie zrzucać odpowiedzialność na siebie nawzajem. Brak współpracy między ministerstwami, ULC i PIP stawia pod znakiem zapytania skuteczność całego procesu wdrażania zmian.

Samozatrudnienie jako contracted activity:
Samozatrudnienie w lotnictwie cywilnym można interpretować jako "contracted activity" (prace zlecone), co oznacza, że takie osoby powinny być traktowane zgodnie z regulacjami zawartymi w Part-OPS. Zgodnie z tymi przepisami, ULC jest zobowiązany do nadzorowania działalności operatorów, którzy zatrudniają takich pracowników. Dlatego ULC powinno sprawować nadzór nad umowami B2B w kontekście przepisów dotyczących czasu pracy, odpoczynku i urlopu, ponieważ dotyczy to obszarów objętych obowiązkami w ramach Part-OPS. Ministerstwo i ULC nie mogą zatem całkowicie przerzucić odpowiedzialności na PIP, ponieważ to ULC ma kompetencje do nadzorowania zgodności z przepisami Part-OPS.

Co dalej?

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że w związku z rozbieżnymi stanowiskami w sprawie samozatrudnienia oraz skomplikowanym charakterem uregulowania tej kwestii w polskim systemie prawnym, konieczne będą dalsze analizy. Projekt zmian legislacyjnych zostanie poddany procesowi konsultacji i procedowania zgodnie z regulaminem Rady Ministrów. To zdanie oznacza, że nie ma żadnych terminów ...

Podsumowanie:
Choć odpowiedź Ministerstwa nie przyniosła jeszcze pełnej implementacji Dyrektywy, pozytywnie oceniam, że problem samozatrudnienia w sektorze lotniczym został zauważony i zaczyna być traktowany poważnie. To tylko początek procesu, ale ważne jest, że dyskusja na temat praw pracowniczych personelu pokładowego zyskuje na znaczeniu. Wciąż będę monitorować postępy i dążyć do pełnej realizacji tych zmian


 Nie zapomnij również, zerknąć od czasu do czasu na konto na facebook.com/avialawpl 😏 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz