Minimalne wysokości lotów "nad miastami". S5E7 ❗ Komisja Europejska wkracza do akcji.


Co tam Panie z tymi wysokościami lotu  nad miastami? 

W połowie 2025 r. do Komisji Europejskiej trafiła moja skarga CPLT(2025)00622, dotycząca § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 5 marca 2019 r. – regulacji nakładającej minimalne wysokości lotów nad granicami administracyjnymi miast. Sprawa, która od prawie 2 lat bulwersuje pilotów, instruktorów oraz prawników, wreszcie znalazła drogę do formalnego postępowania unijnego.

Dobra wiadomość jest taka, że Komisja zajęła się sprawą!:



Tło problemu

  1. Sprzeczność z przepisami UE i ICAO
    Rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 923/2012 (SERA) oraz normy ICAO określają minimalne wysokości lotów w sposób spójny i opublikowany, umożliwiając pilotom pewne planowanie tras. Polski § 3 ust. 1 pkt 2 wprowadza próg oparty o „granice administracyjne miast” –  co stoi w jawnej sprzeczności z unijnym SERA.

  2. Brak oficjalnej publikacji granic
    Granice administracyjne miast nie są uwzględnione w AIP. W konsekwencji loty nad zabudowanymi obszarami są interpretowane dowolnie przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, co prowadziło do licznych postępowań karnych.  


Kluczowe zarzuty w skardze

W skardze CPLT(2025)00622 wskazałem dwa główne zarzuty:

  1. Konflikt normatywny

    • Przepis krajowy stoi w sprzeczności z SERA, co narusza zasadę pierwszeństwa prawa UE.

    • Brak zgodności z normami ICAO podważa jednolite standardy lotnicze.

  2. Brak publikacji i transparentności

    • Nieopublikowanie granic administracyjnych miasta jako progów wysokościowych narusza obowiązek publikacji  informacji lotniczej.

    • W praktyce zostawia pilotów w stanie niepewności i naraża na sankcje.


Czy sprawy nie można było załatwić w Polsce?

Nie pomagały petycje, apele, wnioski ... . 
Ministerstwo Infrastruktury nie raczyło nawet odpowiedzieć Rzecznikowi Praw Obywatelskich.
Zmiany rozporządzenia ministerstwo obiecało w odpowiedzi na moją petycję z marca zeszłego roku.  
Na pytania o status sprawy odpowiedzi są miej więcej takie:  "prace trwają, lecz nie podejmujemy żadnych działań" , ostatnio za zdawanie takich pytań jakiś nielotny urzędnik oskarżył mnie o sabotowanie ciągłości  pracy ministerstwa ...


Co dalej? Etapy postępowania w DG MOVE

  1. Zbieranie informacji od polskich władz
    Komisja Europejska w najbliższych tygodniach poprosi polskie Ministerstwo Infrastruktury oraz ULC o wyjaśnienia i dokumenty.

  2. Opinia motywowana
    Jeśli wyjaśnienia okażą się niewystarczające, DG MOVE wyda tzw. „reasoned opinion” – formalne wezwanie do usunięcia niezgodności w określonym terminie (zwykle 2 miesiące).

  3. Ewentualne skierowanie sprawy do TSUE
    Brak reakcji polskich władz lub niewystarczające zmiany mogą skutkować wniesieniem sprawy przeciwko Polsce przed Trybunałem Sprawiedliwości UE.


Znaczenie dla środowiska lotniczego

  • Pilotów i instruktorów: ­— łatwiejsze planowanie lotów bez obawy o ukryte „strefy zakazu”,

  • Operatorów dronów: ­— jasne granice wysokości, spójne z unijnymi standardami,

  • Bezpieczeństwa: ­— jednolite i opublikowane przepisy zmniejszą ryzyko błędnych interpretacji i potencjalnych incydentów.


Podsumowanie

Skarga CPLT(2025)00622 to szansa na wyeliminowanie niejasnego i sprzecznego z prawem UE przepisu. Odrobina determinacji oraz logiczne argumenty prawne mogą przełamać biurokratyczne opory i wprowadzić spójne, transparentne regulacje lotnicze w Polsce. 

Nie zapomnij również, zerknąć od czasu do czasu na konto na facebook.com/avialawpl 😏 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz