MOSAIC w USA a zmiany w Rozporządzeniu Bazowym PEiR UE 2018/1139
Reforma MOSAIC w Stanach Zjednoczonych to prawdziwa rewolucja w podejściu do certyfikacji statków powietrznych. Zamiast tradycyjnych limitów wagowych, które wciąż dominują w wielu przepisach, amerykańska FAA decyduje się na klasyfikację statków powietrznych na podstawie wydajności, co umożliwia sportowym pilotom dostęp do znacznie szerszego wachlarza maszyn.
Co się zmienia w USA?
Brak limitów wagowych – Zamiast sztywnych limitów masy, certyfikacja będzie opierała się na parametrach takich jak prędkość przeciągnięcia i maksymalna prędkość pozioma.
Większy wybór samolotów – Samoloty o wyższej masie, takie jak Cessna 182 czy Piper Cherokee, które wcześniej nie były klasyfikowane jako LSA, teraz będą dostępne dla pilotów sportowych.
Prostszy proces medyczny – Zamiast tradycyjnego certyfikatu medycznego, wystarczy prawo jazdy.
1. Sport Pilot Privileges (Uprawnienia "Sport Pilota"):
Sport Pilot może latać na samolotach sklasyfikowanych jako LSA, ale z ograniczeniami dotyczącymi prędkości przeciągnięcia (VS1) w konfiguracji czystej oraz liczby pasażerów.
Prędkość przeciągnięcia (VS1) dla Sport Pilota nie może przekraczać 59 KCAS w konfiguracji czystej (bez klap i podwozia).
Sport Pilot może latać na maszynach z chowanym podwoziem oraz zmiennym skokiem śmigła, ale po uzyskaniu odpowiednich wpisów w logbooku (endorsements) oraz po odbyciu specjalistycznego szkolenia.
Sport Pilot może latać na samolotach 4-osobowych, ale tylko zabierając jednego pasażera. Szkolenie Sport Pilota to minimum 20 h lotu.
Sport Pilot może latać na samolotach sklasyfikowanych jako LSA, ale z ograniczeniami dotyczącymi prędkości przeciągnięcia (VS1) w konfiguracji czystej oraz liczby pasażerów.
Prędkość przeciągnięcia (VS1) dla Sport Pilota nie może przekraczać 59 KCAS w konfiguracji czystej (bez klap i podwozia).
Sport Pilot może latać na maszynach z chowanym podwoziem oraz zmiennym skokiem śmigła, ale po uzyskaniu odpowiednich wpisów w logbooku (endorsements) oraz po odbyciu specjalistycznego szkolenia.
Sport Pilot może latać na samolotach 4-osobowych, ale tylko zabierając jednego pasażera. Szkolenie Sport Pilota to minimum 20 h lotu.
Podsumowanie zmian w uprawnieniach pilotów sportowych (Sport Pilot Privileges)
Kategoria | Obecnie | Przepisy ostateczne (Final Rule) |
---|---|---|
Uprawnienia do statków powietrznych | Samoloty, szybowce, statki z przesuwnym środkiem ciężkości, paralotnie z napędem, statki lżejsze od powietrza i wiatrakowce | Dodano śmigłowce z uproszczonym sterowaniem certyfikowane na podstawie § 21.190; dodano uprawnienie modelowe dla statków z uproszczonym sterowaniem |
Maksymalna liczba miejsc | 2 miejsca (2 osoby) | 4 miejsca dla samolotów (2 osoby); 2 miejsca dla pozostałych statków |
Masa | 1 320/1 430 funtów | Nie określono |
Maksymalna prędkość przeciągnięcia | 45 węzłów CAS | 59 węzłów (VS1) CAS dla samolotów; 45 węzłów CAS dla pozostałych kategorii |
Maksymalna prędkość lotu | 120 węzłów CAS | Nie określono |
Silnik | Tłokowy | Nie określono typy i liczby |
Smigło | Stałe lub regulowane na ziemi (dla statków innych niż szybowce) | Dopuszcza się śmigła z ręcznie sterowanym skokiem (po szkoleniu) |
Podwozie | Stałe (poza szybowcami) | Dopuszcza się podwozie chowane (po szkoleniu) |
Uprawnienia pilota | Brak | Dla statków z uproszczonym sterowaniem, lotów nocnych, śmigieł sterowanych i podwozia chowanego |
Ograniczenia pilota jako dowódcy statku | Obowiązują ograniczenia | Uściślenie, że pilot nie może być PIC (Pilot-in-Command) statku wymagającego typu |
Zaświadczenia lekarskie | Loty dzienne: prawo jazdy kierowcy; nocne: niedozwolone | Loty dzienne: bez zmian; loty nocne: BasicMed lub świadectwo lekarskie FAA |
📉 FAA w projekcie finalnym utrzymała ograniczenie dla sport pilotów do 10 000 ft MSL lub 2 000 ft AGL.
Mimo dziesiątek komentarzy, m.in. od EAA, AOPA i NATA, które proponowały logiczne podniesienie limitu do 12 500 ft (granica dla obowiązkowego tlenu), FAA nie ustąpiła.
Nie pomogły argumenty o:
– potrzebie większego marginesu w terenie górskim,
– ryzyku CFIT,
– braku dostępu do ATC w dolnych warstwach,
– i oczywiście — że 12 500 ft to naturalna, zgodna z przepisami granica.
2. Light Sport Aircraft (LSA) Certification (Certyfikacja LSA):
Light Sport Aircraft (LSA) to samoloty, które muszą spełniać kryteria certyfikacji określone przez FAA (np. maksymalna prędkość pozioma do 250 węzłów, do 4 miejsc, chowane podwozie i zmienny skok śmigła są teraz dozwolone). Są to samoloty tzw. "complex do CPL".
LSA muszą mieć maksymalną prędkość przeciągnięcia w konfiguracji lądowania (VS0) nie większą niż 61 KCAS (45 dla szybowców), a dla certyfikacji w kategorii LSA nie ma już wymogu sztywnego limitu wagi (zamiast tego, wprowadza się standardy wydajności).
Samoloty w kategorii LSA mogą być wyprodukowane fabrycznie lub zbudowane przez amatorów (EAB - Experimental Amateur Built), ale muszą spełniać wymogi certyfikacyjne LSA, które obejmują zasady dotyczące konstrukcji, masy, osiągów i systemów.
Nowe przepisy w USA pozwalają, by LSA mogły:
✅ Latać powyżej 10 000 ft,
✅ W nocy, w IMC i IFR,
✅ Przewozić pasażerów, mieć różny rodzaj i liczbę silników złożoną awionikę.
❗ ALE:
🔹 Musi to dopuszczać POH (instrukcja od producenta),
🔹 Samolot musi mieć sprzęt zgodny z § 91.205,
🔹 Silnik nie może mieć zakazów IMC,
🔹 Tlen wymagany powyżej 12 500 ft (zgodnie z § 91.211).
Light Sport Aircraft (LSA) to samoloty, które muszą spełniać kryteria certyfikacji określone przez FAA (np. maksymalna prędkość pozioma do 250 węzłów, do 4 miejsc, chowane podwozie i zmienny skok śmigła są teraz dozwolone). Są to samoloty tzw. "complex do CPL".
LSA muszą mieć maksymalną prędkość przeciągnięcia w konfiguracji lądowania (VS0) nie większą niż 61 KCAS (45 dla szybowców), a dla certyfikacji w kategorii LSA nie ma już wymogu sztywnego limitu wagi (zamiast tego, wprowadza się standardy wydajności).
✅ W nocy, w IMC i IFR,
✅ Przewozić pasażerów, mieć różny rodzaj i liczbę silników złożoną awionikę.
🔹 Samolot musi mieć sprzęt zgodny z § 91.205,
🔹 Silnik nie może mieć zakazów IMC,
🔹 Tlen wymagany powyżej 12 500 ft (zgodnie z § 91.211).
Kluczowe różnice:
Sport Pilot to uprawnienie dla pilota, które pozwala na latanie na maszynach klasy LSA, ale z ograniczeniamico do prędkości przeciągnięcia (59 KCAS) oraz liczby pasażerów.
LSA to kategoria certyfikacji samolotów, która umożliwia budowanie i sprzedaż samolotów o wyższych osiągach, bez sztywnego limitu wagi, ale z określonymi wymaganiami dotyczącymi prędkości przeciągnięcia i konstrukcji.
Sport Pilot to uprawnienie dla pilota, które pozwala na latanie na maszynach klasy LSA, ale z ograniczeniamico do prędkości przeciągnięcia (59 KCAS) oraz liczby pasażerów.
LSA to kategoria certyfikacji samolotów, która umożliwia budowanie i sprzedaż samolotów o wyższych osiągach, bez sztywnego limitu wagi, ale z określonymi wymaganiami dotyczącymi prędkości przeciągnięcia i konstrukcji.
✅ To, że samolot jest nowym LSA wg MOSAIC, nie oznacza, że Sport Pilot może na nim lecieć bez ograniczeń.
Analogicznie:
✅ To, że Sport Pilot dostał nowe uprawnienia, nie oznacza, że może lecieć od razu z dowolnym 4-osobowym samolotem z chowanym podwoziem.
MOSAIC to ogromna zmiana, która zwiększy dostępność lotnictwa sportowego, wprowadzi nowoczesne technologie do szkół lotniczych i pozwoli na tańsze i szybsze szkolenia dla nowych pilotów.
Przepisy MOSAIC wejdą w życie zgodnie z następującym harmonogramem:
Uprawnienia Sport Pilota (dla istniejących certyfikatów) będą obowiązywać 90 dni po opublikowaniu przepisu(wstępnie planowane na październik 2025).
Zmiany w certyfikacji LSA (w tym nowe zasady dotyczące masy i prędkości) będą obowiązywać 365 dni po opublikowaniu przepisu (wstępnie planowane na lipiec 2026).
Uprawnienia Sport Pilota (dla istniejących certyfikatów) będą obowiązywać 90 dni po opublikowaniu przepisu(wstępnie planowane na październik 2025).
Zmiany w certyfikacji LSA (w tym nowe zasady dotyczące masy i prędkości) będą obowiązywać 365 dni po opublikowaniu przepisu (wstępnie planowane na lipiec 2026).
A co z Europą?
W Unii Europejskiej przepisy wciąż oparte są na limitach wagowych, które utrudniają dostęp do bardziej nowoczesnych statków powietrznych.
Reforma MOSAIC w USA pokazuje, że możliwe jest wprowadzenie bardziej elastycznego podejścia, opartego na wydajności statku powietrznego, a nie tylko na jego masie. W takim przypadku, konieczne byłoby dostosowanie przepisów europejskich, w tym reforma Rozporządzenia Bazowego PEiR UE 2018/1139, które reguluje certyfikację i zasady licencjonowania w Unijnej przestrzeni lotniczej i masami przedziela przedmioty prawa krajowego u UE.
Czas na zmiany?
Zmiana przepisów w USA jest jednym z kroków ku nowoczesnym regulacjom lotniczym, które mogą być inspiracją dla EASA i krajowych organów lotniczych w Europie. Jeśli MOSAIC sprawdzi się w USA, to może być to impuls do wprowadzenia elastycznych przepisów także w Unii Europejskiej, z korzyścią dla rozwoju rynku lotnictwa sportowego.
Jedynym rozsądnym rozwiązaniem wydaje się być wprowadzenie w miejsce opt-out 600 kg i wyłączonych Załącznikiem 1 ultralekkich statków powietrznych jednolitych w UE przepisów certyfikacyjnych opartych na kryteriach wydajnościowych. Wraz ze zmianą certyfikacji należy uelastycznić licencję LAPL.
Kiedy to się stanie? Trudno powiedzieć, ale zmiany mogą przyjść szybciej, niż się spodziewamy. 🌍✈️
#MOSAIC #Lotnictwo #FAA #ReformaLotnicza #EASA #SportPilot #AviationRevolution #LotnictwoSportowe
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz