Może posłużę się przykładem arkusza świadectwa typu ( google hint:: TCDS + nazwa samolotu ) ---> LINK Pierwszy dokument zawiera świadectwo typu samolotów obu modeli Cessna 150 i Cessna 152. Jego numer to 3A19. W zależności od serii mogą być użyte silniki Continental O-200 lub warianty Lycominga O-235, dowiemy się nawet od którego numeru seryjnego zastosowano instalację 28 V., itd. Dalej znajdziemy świadectwa typów dla silników. Na końcu znajdziemy arkusz świadectwa typu dla produkowanych we Francji F150-152 , numer arkusza to A13EU.
Teraz warto sprawdzić czy samoloty te są na liście EASAowskich typów --> LINK. Cessny 150/152 są samolotami EASAowskimi, ale już Cessny 120/140 nie.
Numer świadectwa typu zostanie potem uwieczniony w świadectwie rejestracji samolotu.
Samolot jest zasadniczo tym co jest uwidocznione w świadectwie typu, a na wszystkie zmiany i tzw. "extrasy" musi być stosowna papierologia.
Modyfikacje samolotu
Często zarówno ja jak i wielu pilotów spędza czas na oglądaniu internetowych giełd lotniczych, zachwycamy się stanem, ceną i wyposażeniem wystawianych tam ofert.samolotów. W tym wyposażeniu zwłaszcza tkwi jednak problem. Jeżeli kupimy tzw. golasa czyli dokładnie to co jest świadectwie typu to nie ma problemu, dalej zaczynają się schody.
Najczęstszą zmiany w samolocie przeprowadza się przez zastosowanie Uzupełniającego Świadectwa Typu (STC = Supplemental Type Certificate)..
Dalej każdą taką modyfikację od standardu musimy sprawdzić pod kątem tego, czy jest ona udokumentowana np. w suplemencie do Instrukcji Wykonywania Lotów.
Dalej zaczyna się problem czy STC uznane są przez EASA.
Niektóre urządzenia np. GNSS mają różne supplementy do instrukcji na różne kontynenty. .
STC muszą być uznane przez EASA. Jest jednak wyjątek od tej reguły tzn. STC jest ważne jeżeli zostało uznawane przez państwo członkowskie EASA przed dniem 28 września 2003 r Czyli albo musimy znaleźć uznanie tego STC na wykazie EASA, albo znaleźć państwo które zaakceptowało je do tej daty. Można wykorzystać do takich poszukiwać właściciela STC. Kiedyś chciałem zmienić koła na "bush wheels" w Piper Supercub i właściciel STC dał mi kontakt do irlandzkiego ULC i udało mi się w efekcie je "zalegalizować". Od niedawna jest też możliwość indywidualnego STC z FAA w pewnych szczególnych przypadkach..
Jeżeli będziemy zarejestrować samolot w UE, to powinien on być zgodny ze swoim "rysopisem" w świadectwie typu.
Co będzie jeżeli jednak nie uda się nam znaleźć uznania STC. Niestety mamy wtedy problem i spotkałem się już z wieloma przypadkami np. usuwania turbolizatorów ze skrzydeł, demontażu śmigła itp. w celu przywrócenia samolotu do opisu w świadectwie typu.
Wiele STC podnosi bezpieczeństwo i brak uznania automatycznego STC z FAA wydaje się być trochę irracjonalne, niestety EASA "żywi się" w dużej mierze z opłat z certyfikacji.
Przed zakupem samolotu warto skorzystać z pomocy fachowca.
Nie zapomnij również, zerknąć od czasu do czasu na konto na facebook.com/avialawpl 😏
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz