Minimalne wysokości lotów nad "miastami". Sezon 3. Odcinek 2. Rys historyczny i związek z rozwojem lotnictwa.

prawo lotnicze
W okresie międzywojennym lotnictwo polskie rozwijało się dynamicznie. 17 marca 1928 roku weszło w życie rozporządzenie z mocą ustawy „o prawie lotniczem” sygnowane przez prezydenta Ignacego Mościckiego. Tuż po zakończeniu II wojny światowej władze komunistyczne zmieniły dotychczasowe prawo lotnicze. W roku 1962 rozporządzenie z okresu II Rzeczypospolitej zastąpiła nowa ustawa Prawo lotnicze. Obowiązywała ona przez 40 lat i została zastąpiona przez obecną ustawę o tym samym tytule. 

Pierwsze przedwojenne Prawo Lotnicze było krótkie, proste i skuteczne. Przyjrzyjmy się jej pod kątem lotów nad miastami. Przepisy te regulowały następujące artykuły:


Granice stref zakazanych były podawane do wiadomości publicznej  przez publikację w gazecie rządowej, a nie geoportalu.

Za naruszenie pierwszych dwóch artykułów groziło do 6 miesięcy aresztu lub 2 000 złotych grzywny.  W "komunistycznej" ustawie z 1962 roku kara ta zmniejszyła się do 6 tygodni lub 2000, a wartość grzywny pozostała. Teraz jest 5 lat.

Obecnie nie wiadomo gdzie kończą się i zaczynają miasta bo w ministerialnym rozporządzeniu używany jest termin "granic administracyjnych", a organ "lotniczy" wysyła zawiadomienia o podejrzeniu przestępstwa przez pilotów karanego w obecnej zagmatwanej ustawie karą do 5 lat pozbawienia wolności. Represyjna komuna była dla pilotów łaskawsza. 😒 Za naruszenie przepisów ruchu drogowego kierowcom grozi "tylko" mandat. Dlatego proponuję "mandaty" zamiast drakońskich kar pozbawienia wolności:

1. Usunięcie art. 212 ust. 1 pkt 1) lit. a) i art. 212 ust. 1 pkt 1) lit. c) Ustawy Prawo Lotnicze, które kryminalizują naruszanie przepisów dotyczących ruchu lotniczego oraz zakazów i ograniczeń wprowadzonych na podstawie odpowiednich rozporządzeń Ministra właściwego ds. transportu.
2. Wprowadzenie w zamian nowych kar administracyjnych w przypadku naruszeń przepisów dotyczących zakazów lub ograniczeń lotniczych, zgodnie z poniższymi propozycjami:
- Art. 209un. 1. Użytkownik statku powietrznego, który co najmniej dwukrotnie w okresie 12 miesięcy naruszył należycie opublikowane w rozumieniu przepisu SERA.3145 rozporządzenia (UE) 923/2012
zakazy lub ograniczenia, o których mowa w art. 119 ust. 4, podlega karze pieniężnej w wysokości do 1 000 zł.
- Art. 209uo. 1. Użytkownik statku powietrznego, który naruszył należycie opublikowane w rozumieniu przepisu SERA.3145 rozporządzenia (UE) 923/2012 zakazy lub ograniczenia, o których mowa w art. 119 ust. 1, podlega karze pieniężnej w wysokości do 2 000 zł.

Czy nasze lotnictwo rozwija się obecnie tak dynamicznie jak przed wojną lub w okresie komunizmu? Nie. Pierwszym krokiem zmian na lepsze jest zakończenie represji środowiska lotniczego przez ULC polegającym na uporczywym składaniu doniesień do organów ścigania w zakresie naruszenia nieważnych przepisów krajowych dotyczących lotów nad granicami administracyjnymi miast.

  Nie zapomnij również, zerknąć od czasu do czasu na konto na facebook.com/avialawpl 😏 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz