Limity czasu lotu, czynności lotniczych i wypoczynku pilotów i instruktorów w General Aviation. Część 1 - Co to jest General Aviation?

 

Jeden z czytelników zadał mi pytanie: „Jakie przepisy opisują limity czasu lotu w general aviation i czy instruktorzy mają jakieś ograniczenia czasu loty i wypoczynku?”.
 
Temat wydaje się być dość poważny, bo niemal w każdym raporcie PKBWL bez względu na rodzaj operacji (SPO, NCC, CAT, NCO) PKBWL bada się czy pilot/instruktor był wypoczęty. Wielu  pilotów łączy loty w różnych rodzajach operacji np.  latający w liniach pod PART-CAT (przewóz komercyjnydorabiają często w ATO/DTO jako instruktorzy. Jak żyć (łączyć) takie operacje?

Spójrzmy więc na stosowne regulacje... . Niestety nie da rady w jednym wpisie 😓

Co to jest Generał Aviation (Lotnictwo Ogólne)?
Odpowiedź znajdziemy w Załączniku 6 do Konwencji Chicagowskiej:
"Operacje lotnictwa ogólnego (General aviation operation). Operacje z wykorzystaniem statków powietrznych, inne niż te wykonywane w ramach zarobkowego transportu lotniczego lub w ramach usług lotniczych."

Dnia 12 września 2023 roku minął okres „sprzątania” rozporządzeń wykonawczych do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2018/1139 (dalej: NRB – Nowe Rozporządzenie Bazowe) z określenia „użytkowania komercyjnego” i mamy teraz już jedną wiążącą  i kluczową definicję :

""zarobkowego transportu lotniczego”, który oznacza operację wykonywaną statkiem powietrznym w celu transportu pasażerów, towarów lub poczty za wynagrodzeniem lub na zasadzie innego świadczenia wzajemnego; ". Nazwijmy te operacje PART-CAT.

Dalej przechodzimy do  Rozporządzenia (UE) 965/2012 (transpozycja SARP Załącznika 6 ICAO) w którym EASA zastosowała klasyfikację przedstawioną poniżej w celu opracowania różnych  "zestawów" przepisów technicznych dotyczących operacji lotniczych (np. operacji CAT, NCC, NCO, SPO), biorąc pod uwagę zasadę proporcjonalności i potrzebę posiadania różnych poziomów bezpieczeństwa.

Biorąc pod uwagę definicję ICAO, lotnictwo ogólne to wszystko co znajduje się po prawej stronie "drzewa", a oznaczone jest jako non-commercial (niezarobkowe).  W lotnictwie ogólnym jest wszystko to, co nie spełnia kryteriów CAT i zarobkowych SPO.  SPO to 
 wszelkie operacje specjalistyczne, w ramach których statki powietrzne wykorzystywane są do wykonywania specjalistycznej działalności z zakresu, między innymi: rolnictwa, budownictwa, fotografii, miernictwa, obserwacji i patrolowania, reklamy powietrznej lub lotów próbnych po obsłudze.
Tematem na oddzielny wpis  może być czym się różni zarobkowe SPO od niezarobkowych SPO. 
W skrócie w tych zarobkowych operator, który wykonuje lub zamierza wykonywać zarobkowe operacje nietransportowe, takie jak operacje specjalistyczne, za wynagrodzeniem lub innym świadczeniem wzajemnym w zamian za te usługi. Nie jest to proste rozróżnienie i EASA posługuje się tutaj przykładem: co innego jak rolnik opyla swoje pole samolotem, a co innego jak to robi sąsiadowi, który za tę przysługę wydoi mu (w barterze) krowy. 😇 
Podobną definicję stosuje się w USA, FAA wyjaśnia terminy "compensation" i  "hire", będące warunkami  zakwalifikowania do operacji komercyjnej w następujący sposób:
"Where it is doubtful that an operation is for compensation or hire, the test applied is whether the carriage by air is merely incidental to the person's other business or is, in itself, a major enterprise for profit.
Flying an aircraft for company business is not considered compensation or hire."

Wszyscy kojarzymy Lotnictwo Ogólne (GA) z wykonywaniem operacji małym samolotem, szybowcem itp. W świetle wyżej wymienionej definicji do Generał Aviation zaliczają się również:
1. Szkolenia lotnicze od  tych na Cessnie 150/152 przez Pilatusa PC-12  po Boeinga 747.
2. Tzw. kręgi w ramach szkolenia na typ w ATO.
3.  Loty prywatnym Boeingiem 737.
 
4. Aktywność na symulatorach wszelkiej maści, która nie zalicza się komercyjnego przewozu ani usług.
 
Trochę sporo i trzeba było to przed przejściem do norm czasu lotu wyjaśnić.😆 GA wykonuje operacje zarówno pod PART-NCO, PART-NCC i różnych wariantów niezarobkowych PART-SPO.

W następnym wpisie sięgnę już do meritum czyli limitów czasu.

Nie zapomnij również, zerknąć od czasu do czasu na konto na facebook.com/avialawpl 😏 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarz