☐ |
Wyraźne upoważnienie w przepisie prawa UE np. zapisem „as determined by competent authority”, czyli „zgodnie z ustaleniami właściwego organu”. Użycie przez ULC upoważnienia jest w praktyce bardzo ograniczone, bo co prawda ULC został wyznaczony w art. 21 ust. 2a Prawa Lotniczego jako właściwy organ, tym nie mniej nie może on tworzyć wiążącego prawa. W związku z tym upoważnienia zawarte w przepisach prawa UE, mogą być realizowane wyłącznie przez przepisy Prawa Lotniczego lub rozporządzenia wykonawcze do niego. Wytyczne Prezesa ULC nie są wiążącym źródłem prawa w Polsce. |
☐ |
Przepis/zalecenie ma charakter wyłącznie administracyjny np. dotyczy opłaty, sposobu składania wniosku, sankcji, itp. |
☐ |
Przepis/ zalecenie dotyczy sprawy w której organ złożył/uzyskał zwolnienie na podstawie Artykułu 71 Nowego Rozporządzenia Bazowego (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139) lub wymienionego w tym Rozporządzeniu odstępstwa. |
☐ |
Zalecenie zostało sformułowane jako Alternatywny sposób spełnienia wymagań (Alternative Means of Compliance – AltMoC). Wszystkie AltMoC organu muszą być opublikowane, a jego opis musi być przekazany EASA zgodnie ze stosowanymi przepisami np. ARA.GEN.120 (e). |
Urzędnicy, którzy uważają, że podstawą ingerencji może być polska ustawa Prawo Lotnicze lub wydane na jej podstawie rozporządzenia, wytyczne Prezesa (mogą być stosowane wyłącznie do przepisów krajowych) lub przekonanie, że Prezes ULC jest" władzą lotniczą w rozumieniu przepisów międzynarodowych" narażają się na zarzuty z art. 231 Kodeksu Karnego za tzw. "nadużycie władzy". Takie przekroczenie uprawnień/niedopełnienie obowiązków może zajść w sytuacji, kiedy zmiana/uzupełnienie przepisu prawa UE nie kwalifikuje się do żadnego z punktów w.w. listy kontrolnej. Udawanie nieznajomości hierarchii prawa w którym przepisy prawa unijnego są w konstytucyjnej hierarchii prawa wyżej i stosowanie przepisów krajowych może zmniejszyć tylko potencjalną karę. Nawet nieumyślne przestępstwo nadużycia władzy penalizowane jest karą do dwóch lat pozbawienia wolności. Nie chcę nikogo straszyć, ale przestępstwa urzędnicze to poważna sprawa i nadzieja, że do tej pory się jakoś udawało, więc może i tym razem się uda, może być płonna. Naprawdę szkoda jest narażać karierę urzędnika państwowego...
Mam nadzieję, że ta lista kontrolna przyda się zarówno urzędnikom ULC jak i "petentom" oceniającym zasadność podstawy prawnej decyzji tego organu. Zasadniczo wolałbym na temat naszego ulubionego urzędu nie pisać w ogóle, ale nie sposób przejść w sposób obojętny obok jego poczynań.Obrazek wyżej jest w wersji tapety na kompa, więc może się przydać.
Nie zapomnij również, zerknąć od czasu do czasu na konto na facebook.com/avialawpl 😏
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz