- - Prostszych i tańszych procedur obsługi technicznej i utrzymania zdatności. W wielu przypadkach do tego co w Europie wykonuje organizacja obsługowa, w USA wystarczy mechanik, co zmniejsza koszty użytkowania..
- Chęci zmniejszenia kosztów przerejestrowywania samolotu, w tym coraz to droższego tzw. eksportowego świadectwa zdatności, które jest niezbędne do zarejestrowania w innym kraju..
- Większej swobody modyfikacji samolotów przez tzw. uzupełniające świadectwa typu (tzw. STC).
- Chęci utrzymania spójnej i zrozumiałej międzynarodowo dokumentacji technicznej.
Do latania na samolotach zarejestrowanych w USA nie zawsze potrzebna jest licencja amerykańska.
1. BASA – czyli konwersja (EASA-FAA), o której już pisałem.
Do latania w Europie na statkach powietrznych zarejestrowanych w USA licencja FAA może jednak nie wystarczyć!
Od dnia 20 czerwca 2022 r. definitywnie każdy pilot będący rezydentem UE musi posiadać licencję EASA Part FCL na loty dowolnym statkiem powietrznym innym niż określone w załączniku I do Nowego Rozporządzenia Bazowego (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139) np. wiatrakowce, byłe wojskowe, własnej konstrukcji, niektóre historyczne statki powietrzne i tzw. mikroloty. Z datą zakończyła się możliwość odstępstw dla Państw Członkowskich od Art. 2(1)(b) (ii) tego Rozporządzenia, które zakłada, że wymogi europejskie od strony licencjonowania, mają zastosowanie w stosunku do statków powietrznych „zarejestrowanych w państwie trzecim i eksploatowanych przez operatora statku powietrznego mającego siedzibę, miejsce zamieszkania lub główne miejsce prowadzenia działalności na terytorium, do którego mają zastosowanie Traktaty”.
W efekcie do latania na statkach powietrznych np. zarejestrowanych w USA czy Wielkiej Brytanii będziemy musieli mieć licencję nadaną w oparciu o przepisy PART-FCL.
Przy okazji Wielkiej Brytanii należy pamiętać, że od czasu Brexitu EASOwski LAPL nie działa w tym kraju i odwrotnie.
Pilot musi również spełniać, w stosownych przypadkach,
wymogi licencyjne, państwa rejestracji statku powietrznego, w którym będzie
wykonywany lot.
Istnieje wiele metod, które mogą być dostępne dla posiadacza licencji kraju trzeciego w celu uzyskania licencji EASA Part FCL.
1. Uznanie, ale zasadniczo jest ono ważne 1 rok.
2. BASA, czyli konwersja (FAA-EASA) o której już pisałem lub konwersja z ICAO..
Termin wprowadzenia wymogu licencji EASA dla m,in. samolotów N-REG ma związek z podpisaniem umowy BASA TIP-L znacznie ułatwiającej konwersję z licencji FAA.Takiej umowy nie ma i nie zapowiada się w najbliższym czasie z Wielką Brytanią. Tak czy inaczej unijnym nadzorom krajowym wpadnie do kiesy parę EUR od rezydujących tam pilotów z obcą licencją.😏
Podsumowując: dla osób zamieszkałych w Unii Europejskiej do latania na tzw. blachach amerykańskich poza terenem kraju wydania licencji potrzebne są dwie licencje: FAA i EASA.
Pamiętajmy, że oprócz ULC istnieją jeszcze instytucje ubezpieczeniowe.
Nie zapomnij również, zerknąć od czasu do czasu na konto na facebook.com/avialawpl 😏
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz