Na stronie ULC pojawił się komunikat następującej treści:
"Mając na uwadze głos środowiska lotniczego dotyczący Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 marca 2019 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów nad obszarem całego państwa albo jego części na czas dłuższy niż 3 miesiące, Urząd Lotnictwa Cywilnego potwierdza, że kontynuuje prace legislacyjne dotyczące modyfikacji obowiązujących przepisów. W ramach tych prac szczególnie zostaną wzięte pod uwagę głosy środowiska GA postulujące wprowadzenie zmian w zakresie zasad lotów nad miastami.
Celem zmian legislacyjnych jest wypracowanie nowelizacji przepisów w maksymalny sposób uwzględniających postulaty GA z jednoczesnym zachowaniem zasad bezpieczeństwa lotów.".
Krótki komentarz:
1. Wiem o kilku formalnych "postulatach" w ostatnim czasie:
a) "Petycja w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące, a także podjęcia działań przywracających praworządność w nadzorowanym przez Ministerstwo Infrastruktury organie" z dnia 4 marca 2024 --> Link,
1. Usunięcie art. 212 ust. 1 pkt 1) lit. a) i art. 212 ust. 1 pkt 1) lit. c) Ustawy Prawo Lotnicze, które kryminalizują naruszanie przepisów dotyczących ruchu lotniczego oraz zakazów i ograniczeń wprowadzonych na podstawie odpowiednich rozporządzeń Ministra właściwego ds. transportu.
2. Wprowadzenie w zamian nowych kar administracyjnych w przypadku naruszeń przepisów dotyczących zakazów lub ograniczeń lotniczych, zgodnie z poniższymi propozycjami:
- Art. 209un. 1. Użytkownik statku powietrznego, który co najmniej dwukrotnie w okresie 12 miesięcy naruszył należycie opublikowane w rozumieniu przepisu SERA.3145 rozporządzenia (UE) 923/2012
zakazy lub ograniczenia, o których mowa w art. 119 ust. 4, podlega karze pieniężnej w wysokości do 1 000 zł.
- Art. 209uo. 1. Użytkownik statku powietrznego, który naruszył należycie opublikowane w rozumieniu przepisu SERA.3145 rozporządzenia (UE) 923/2012 zakazy lub ograniczenia, o których mowa w art. 119 ust. 1, podlega karze pieniężnej w wysokości do 2 000 zł.
W skrócie zamiast więzienia miałyby być "mandaty". Trzeba przestać traktować pilotów jak bandytów i intruzów.
pozostałych postulatów środowiska na konferencji GA w PAŻP ULC nawet nie chciał słuchać.
2. Kontynuować można to co się zaczęło. Poprawiać można złe prawo, a nie bezprawie.
3. Środowisko lotnicze nie ma w tej sprawie nic do powiedzenia, ani do roboty. Nikt na łaskawą audiencję, nie przyniesie rozwiązania. Problem polega na tym, że ULC ma stosować SERA i należycie publikować ograniczenia i ich obszary. Powinny one wynikać z określonych w ustawie Prawo Lotnicze przyczyn np. bezpieczeństwo (rzeczywiste, a nie urojone), ochrona środowiska. Zapis Rozporządzenia Ministra jest nieważny. KROPKA. Nie można dać się nabrać na rozmowy o krajowych nielegalnych rozwiązaniach.
4. Jeżeli ULC w dalszym ciągu nie rozumie, że zasady lotów nad miastami określa Rozporządzenia (UE) 923/2012 (SERA powstało na podstawie norm ICAO, a nie krajowe Rozporządzenie, to sytuacji wymaga natychmiastowej odgórnej interwencji. Jeżeli ktokolwiek w ULC tego nie rozumie, to powinien szybko zmienić pracę. Zapowiedzi, ponownych zmian zasad lotów to zapowiedź łamania prawa. Ile jeszcze można czasu tolerować indolencję. lenistwo lub złą wolę urzędniczą, że Polsce nie można stosować przepisów jak w każdym innym kraju na świecie.
5. Dla mnie jest to zagrywka na czas. Widocznie ktoś powiedział sprawdzam, na argument rzekomej opinii EASA trzymanej w sejfie na Flisa i trzeba było wymyślić coś innego. Deklaracja chęci zamiany i tak nieważnej części ministerialnego rozporządzenia na inną nie ważną jest li tylko grą na zwłokę. Kto bogatemu zabroni dreptać w miejscu 😉
Jak się nie da na to zwodzić, to zawsze jest stara broń OPZ - Odmowa Przez Zwłokę. Przeczekać burzę, a może nie warto umierać za ... i ktoś narobił w zbroję. Z ULC najlepiej rozmawia się z góry.😇
Taka gra na czas zawsze się sprawdzała. Od dawna walczę, o to by ATO/DTO prowadziły szkolenia egzaminatorów, co spowodowałoby m.in. ich większą dostępność. Jakieś półtora roku temu otrzymałem informację z Ministerstwa Infrastruktury, że ULC zatwierdzi wnioski ośrodków w tym zakresie. Co się stało? Nic. Nowe kierownictwo Departamentu Lotnictwa powinno gorącym żelazem wypalać takie pogrrywki.
5. [...]
Trzeba dużo zmienić w ULCu i Prawie Lotniczym zanim dojdziemy do normalności. Trzeba dalej działać.
A donosić chociaż przestaną? Jakieś magiczne słowo?
Wczoraj opublikowałem bajkę o Generale Aviation i Generale ULCowie, czy bajki muszą się kończyć happy endem? 😅
Zaczynamy sezon 3.💪
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarz