Generalnie samoloty możemy podzielić na 3 grupy - tzw. EASA, ICAO i non ICAO (świadectwo zdatności).
Dalej mogą one być zarejestrowane w Polsce, EASA landzie i w tzw. krajach trzecich.
Jakie przepisy dotyczące operacji obowiązują w tych wariantach? Co z licencją pilota?
Niemal wszystkie odpowiedzi znajdują się na obrazku...
O tym, że licencja EASA uprawnia do latania na statkach powietrznych posiadających uznane przez nią świadectwo typu każdy wie, ale dalej zaczynają się niuanse np. jeżeli posiadamy taką licencję wydaną w Polsce, to możemy na niej latać w naszym kraju na N-REG (rejestracja w USA). Z kolei nawet posiadając licencję FAA i będąc rezydentem UE możemy mieć problemy z lataniem na N-REG w UE, bo staliśmy się operatorem europejskim i powinniśmy mieć licencję EASA.
Szczególnie ostrzegam przed napisem PL-6 (Status aktu prawnego:obowiązujący) na obrazku, ubezpieczyciele nie śpią (KWT/KTP) 😉 Zdania na temat jego obowiązywania w ULC są podzielone, np. że obowiązuje niezależnie od PART-NCO, że nie dotyczy statków powietrznych EASA itd. Nie wiem po co nam taki urząd, który nie do końca wie przestrzegania jakiego prawa ma pilnować. Moje zdanie jest zawsze takie same tzn. nie można zmieniać i uzupełniać przepisów prawa UE bez stosownego w nim upoważnienia i jest to działanie bezskuteczne, pogłębiające chaos prawny w Polsce.
Zawsze możecie zapytać się ULC, o to czy treść na sporządzonej przeze mnie pro publico bono edukacyjnej tapety odpowiada prawdzie czy nie. 😇 Najpierw trzeba ustalać kwestie pryncypialne! Do tematu PL-6 wrócę wkrótce, bo z bezpieczeństwem ma ona coraz mniej wspólnego.
Być może temat będzie wart rozwinięcia...
O tych amerykańskich blachach prosiłbym rozwinąċ
OdpowiedzUsuń